Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

(TÚL)ÉLNI EZT AZ IDŐSZAKOT!

Janota Zoltán
2020. 12. 07. 18:08:53

Akár a hidegben való sportolás, (de főleg a futás) szabályairól, intenzitásról, stb., már néhány éve írtam több cikket, ajánlást is. De az internet meg amúgy is tele van igényes, ez mellett sajnos sok áltudományos, gyenge publikálásokkal és fals információkkal is. Sok újat már a témában, nem igazán lehet hozzátenni, csak máshogy megfogalmazni, színezni.

„…van itt valami, ami új megvilágításba helyezi a sportot.”

A sporttáplálkozás előadásaim egyik vezérelve, hogy a borzasztóan egysíkú, csodák és dicsőség hajszolása mellett, a gyenge pontok erősítése, a szürkeállomány és lelki tartalékok gyarapítása, sokkal biztosabb és teljesebb ÚT.

A múlt hétvégi, hosszú edzésem közben merült fel egy új cikk ötlete, mert van itt valami, ami új megvilágításba helyezi a sportot. Ezen belül az állóképességi sportokat és főleg a futást… Ez pedig a járvány.

Bár már a második hullámon lovaglunk, még mindig nem ismerték fel sokan, hogy mi is a tét, milyen egyszerű üzenete is van ennek a kényszerhelyzetnek…

Fizikai egyensúlyunk és ezzel együtt a mentális stabilitásunk fő pusztítója a negatív stressz. Nem a hideg, nem a kevesebb lefutott heti edzéstáv, vagy az elmaradt versenyek! Máshogy kell erősíteni, felépíteni magunkat.

Ha negatív stressz, akkor a vírus kapcsán (is), egyből az immunrendszerünknek kell(ene) az eszünkbe jutni. Védekező képességünknek két fontos alappillére van. Az első a vitaminok, ásványi anyagok. Ezek folyamatos bevitele, amik elengedhetetlenek az életfolyamatok, szervrendszereink kiegyensúlyozott működéséhez. Nagyobb dózisban szedve -hatásvadász kifejezéssel élve-, az immunrendszerünk „felturbózásához”.

D-vitamin: Lassan az egyik legfontosabb vitaminunk lesz, amit az őszi-téli időszakban szedhetünk. Mivel bizonyítottan D-vitamin hiányosak vagyunk, ami a tél végére még inkább fokozódik. Magasabb dózisok szedésével sem lehet túladagolni. Serkenti a fertőzésekkel szembeni védekezőképességünket. 

C-vitamin: Az immunrendszerünk normál működéséhez elengedhetetlen vitamin. Fáradtsággal, gyengeséggel járó vitaminhiányos állapotok esetén az egyik legfontosabb. De tartósan nagy dózist nem érdemes belőle szedni.

Cink: Az immunrendszerünk működését segítő nagyon fontos nyomelem. Cinkhiány esetén romlik a fertőzésekkel szembeni ellenállásunk. 

Echinacea-kivonat: A bíbor kasvirág kivonata fokozza a szervezetünk ellenálló képességét. Felső légúti megbetegedések esetén a tüneteket is csökkenti és lerövidíti a betegség időtartamát.  

+1 Folyadékfogyasztás: Mivel folyamatosan hőt termelünk és vesztünk, ez vizet von el a testüktől. Az őszi-téli időszakban is fontos, hogy elegendő folyadékot fogyasszunk, hiszen a test megfelelő hidratáltsága elengedhetetlen az egészséges működéséhez. Hidegben nehezebben érezzük a folyadékhiányt, szomjúságot és rendszerint kevesebbet is iszunk.

Ezzel kapcsolatos termékeket itt találod

Az én tippem:

Fogyasszunk sok szénsavmentes ásványvizet és ízesítetlen vagy nem túlságosan édesített teát. (pl. rooibos, gyümölcs vagy gyógynövénykombinációk). Nagy kedvenc és egy állóképességi sportolónak is szó szerint életmentő, az pedig a híg, langyos húsleves. Sok sóval és finom kis zöldségdarabokkal. Mesés! Ha más nem is, de ez biztosan rávesz a folyadékpótlásra. Lassan fogyasztva, egy jó beszélgetéssel fűszerezve, észre sem veszed, hogy mennyire jó hatással van a lelki világodra is…

Folytatjuk…

Janota Zoltán

állóképességi szakértő, triatlon edző

17x ironman

@johnnyghostleader

Tartalomhoz tartozó címkék: aktuális sport